yeah mhm uhu c'mon dats right

 
 

Kommentarer
Postat av: thea

Hej! Ramlade in här pga hemuppgiften och arkitektprovet. Hade gärna ställt lite frågor, om du orkar svara. Hade själv tänkt göra provet nu i vår nämligen och undrar hur du gjorde för att komma in.
Vad ändrade du från första och andra gången du sökte? Övade du något särskilt? Och hur löste du uppgifterna rent praktiskt på provdagarna? Alltså hur resonerade du i dina val? Har du tittat mycket på andra arkitekter och kreativa personer eller försökte du skapa något helt nytt? Gick du igenom gamla uppgifter?

Varför tror du att du gick vidare?

2013-11-20 @ 17:14:29
Postat av: Louise

hej! va kul, såklart! första gången jag gjorde provet hade jag verkligen inte förberett mig alls. jag gick ju vidare till provdagarna, men där tror jag faktiskt att jag inte riktigt hade nån aning om vad jag höll på med! :P men jag kom in på en utbildning i karlskrona (fysisk planering), där man blir planeringsarkitekt. så jag gick där ett år, men ville göra provet en gång till för jag ville bli husarkitekt. så jag och en kompis pushade varandra väldigt mycket, diskuterade vad vi trodde skulle kunna komma och försökte lista ut hur man skulle tänka smart. många saker hade vi ju lärt oss under utbildningen - om rumsligheter osv osv. em det bästa vi gjorde tror jag var att gå igenom alla gamla provuppgifter. verkligen alla! men man kan ägna bara någon minut åt varje, och fördjupa sig i några som man tycker är lite extra utmanande eller intressanta. det var nyttigt! sen så övade jag på att göra snabba skisser, bara för att "komma igång" med tänket. på provdagarana försökte jag ta det lugnt bara och göra det så enkelt som möjligt för mig själv. försökte även vara tydlig så jag visade vad jag menade med uppgifterna. jag tror det kan vara jättebra att kolla runt lite på hur olika arkitekter jobbar, men det är nog inte det viktigaste. så länge man känner att man har nån kreativitet tror jag man kan komma hur långt som helst! och det viktigaste - man behöver INTE vara proffs redan på provet, för det är på utbildningen man ska lära sig sen! lycka till och ha KUL! arkitektur är bäst :) vart hade du tänkt söka? :)

2013-11-20 @ 21:54:12
URL: http://gbgvsresten.blogg.se
Postat av: thea

Hej! Tack för snabbt svar! Du anar inte hur glad jag blir! :)
Känns som jag blev lite klokare nu. Ska gå igenom de gamla uppgifterna och öva snabbheten. Tror precis som du att gestaltning är väldigt viktigt, att juryn förstår vad man menar. Det är ju ganska meningslöst om man bara förstår sin skiss själv..

Jag hade tänkt söka till alla. Men högst upp är nog Chalmers och LTH. Du går på chalmers va? Är du nöjd? :)

Bara en fråga till.. Ibland känns det ganska meningslöst att gå igenom uppgifterna eftersom jag ändå inte vet om jag löser dem "rätt". Förstår du vad jag menar? Alltså att jag kan göra tusen uppgifter, men det känns lite som att jag inte kommer någon vart ändå. Som att jag har fel tänk.
Hur ska jag komma vidare? Hur gjorde du? (förutom att gå fysisk planering, men du kanske har någon bra övning?) Gör du olika utkast och sedan vidareutvecklar den bästa? Eller kör du bara på första bästa idén och utvecklar längst med resan? Tänker du på hur juryn alls eller kör du ditt race?

Att vara så tydlig som möjligt är såklart bra. Men ... hur övar jag upp idén? Ska jag vara praktisk, innovativ eller konstnärlig? Främst under provdagarna undrar jag, för hemuppgiften känns lite lugnare med tanke på tidspressen.

Förlåt att jag frågbombar dig, men vill såååååå gärna komma in nästa höst. :)

Och tack igen för att du svarade så långt.

2013-11-21 @ 13:08:17
Postat av: Louise

så lite så! :)

ja precis, går på chalmers, och det är så bra så! jag har ju inget annat att jämföra med, men jag vet att jag tycker det är grymt kul iallafall :)

förstår vad du menar, svår fråga.. hehe. men jag tror ändå att man kommer någon vart, man får ju igång ett tänk, eller hur. att man ens funderar kring frågorna är ju ett steg! sen kan man alltid alltid bli bättre. mitt bästa tips är nog att inte begränsa sig, det finns inte ett rätt sätt att tänka utan hundra olika bra saker man kan få ut ur en uppgift liksom. att man går igenom alla prov gör också att man förstår hut själva proven går till, så man vet hur man ska lägga upp sin tid och så :) och så får du reda på vad du är bra på och vad du behöver träna mer på.

vet inte om jag tänkte på juryn eller inte faktiskt. jag tror att de är väldigt öppna för nya idéer, så lås inte fast dig, utan visa att du förstår men ändå kan tänka utanför ramarna :)

2013-11-24 @ 17:09:43
URL: http://gbgvsresten.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0